O projektu

V regionu Břeclavska je celá řada firem, které mají zoufalý nedostatek vhodných zaměstnanců pro technické profese. Probudit u mladých lidí, a to už na základní škole zájem o techniku a přírodní vědy je základním předpokladem pro vyřešení tohoto problému. Praxe ukazuje, že je také nutné a potřebné již ve velmi mladém věku začít vytvářet pracovní dovednosti a návyky. V rámci projektu předkládáme organizaci kroužku pro základní školy (ZŠ) a střední školy (SŠ). Organizace jednotlivých tematických celků v rámci kroužků zahrnuje rozvoj technického myšlení v návaznosti na potřebnou znalost jednotlivých oblastí přírodních věd. Ukazuje využití techniky nejen v průmyslu, ale také v běžném životě. Na základních školách nejsou vždy pro specifické oblasti vhodní odborníci a materiálně-technická vybavenost. Střední průmyslová škola Edvarda Beneše a obchodní akademie Břeclav je největší technickou institucí v regionu. Má dostatek odborníků i vhodných odborných prostor pro naplnění výše uvedených požadavků. Organizace kroužků pro žáky středních škol populární formou pak motivuje k dalšímu studiu techniky a rozvíjí dovednosti a návyky v oblasti zájmu žáka. Realizací klíčových aktivit v rámci projektu předpokládáme zvýšení zájmu o technické vědy a uplatnění znalostí, dovedností a návyků při dalším studiu a v praxi. Dále předpokládáme v rámci projektu a opatření viz výše sdílení učeben a praktických výukových celků s jinými školami v rámci našeho regionu a Jihomoravského kraje.

Projekt jednoznačně zvyšuje u zapojených žáků povědomí o technickém prostředí v oborech elektrotechnika, strojírenství a informační a komunikační technologie. V rámci jednotlivých témat se tyto obory vzájemně prolínají a žáci chápou provázanost jednotlivých oborů. Projekt se zaměřuje nejen na samotnou oblast techniky a přírodních věd, ale klade důraz také na environmentální výchovu. Příkladem je realizace pracoviště obnovitelných zdrojů. Po absolvování všech tematických celků v rámci kroužků získají žáci základní představu o technických oborech a mají elementární zručnost při práci s nářadím a jednoduchými konstrukčními prvky, např. elektronickými součástkami a elementární dovednost při používání vybraných elektronických zařízení. Pochopí, jak využít složitá technická zařízení v běžné praxi. Projekt nenásilnou formou seznamuje děti základních škol s jednotlivými oblastmi techniky a novými poznatky v oblasti přírodních věd. V rámci mini projektů je vede k dovednosti realizovat vlastní nápad a dotáhnout jej do konce. Zbavuje jich ostychu z předmětů jako matematika a fyzika a buduje v nich k těmto oblastem vztah. Jednotlivé tematické celky kroužku motivují žáky ke studiu techniky a přírodních věd, probouzejí v nich zájem o poznávání nových věcí a jejich aplikování do běžného života.

Výchozí stav:

Nedostatečné povědomí o možnostech technického vzdělávání a oblastech polytechniky. Následně pak nedostatek absolventů v oblasti techniky na střední – středoškolské úrovni. Příčiny mohou být v obavě vysoké náročnosti především v oblasti studia přírodních věd. U dětí základních škol je nízké povědomí o možnostech studia a dalšího uplatnění v technických vědách. Vliv techniky na současnou společnost je čím dál vyšší a i na běžného uživatel jsou v současné době kladeny vysoké nároky. Motivace mládeže v oblasti polytechnického vzdělávání není příliš vysoká a je u ní patrná obava z vysoké obtížnosti při zvládnutí předmětů jako je matematika, fyzika apod.